De batterij anno 2030: veerkrachtig, duurzaam, en circulair

De wereldwijde vraag naar batterijen neemt toe, voornamelijk door de noodzaak om de klimaatverandering te verminderen via elektrificatie van mobiliteit en de bredere energietransitie. Net zoals analisten vaak hernieuwbare energie onderschatten, doen ze dit ook met de vraag naar batterijen. Hierdoor moet men prognoses van de marktomvang doorgaans omhoog bijstellen.

Hoewel de groei van batterijen meerdere ecologische en sociale voordelen met zich meebrengt, liggen er nog veel uitdagingen in het verschiet. Om tekorten te voorkomen, moeten batterijfabrikanten zorgen voor een constante aanvoer van zowel grondstoffen als apparatuur. Ze moeten ook hun investeringen naar de juiste gebieden kanaliseren en grootschalige industrialisatie efficiënt uitvoeren. En in plaats van alleen maar ‘greenwashing’ – halfslachtige inspanningen leveren om milieuvriendelijk over te komen – moeten bedrijven zich inzetten voor verregaande decarbonisatie en echte duurzaamheid.

Dit artikel beschrijft hoe de industrie duurzaam, circulair en veerkrachtig kan worden in de hele waardeketen door een combinatie van gezamenlijke acties, gestandaardiseerde processen en regelgeving, en meer datatransparantie.

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

Monitoring van circulariteitsstrategieën

Rapport met uitgangspunten, achtergronden, toepassingen en voorbeelden van circulariteitsstrategieën en de R-ladder

Benchmark gemeenten

Benchmark met een rangschikking van alle Nederlandse gemeenten op basis van het aantal kilogram ingezameld elektrisch afval per persoon

Het versnellen van de circulaire economie in Europa

Analyse van de vorderingen die de EU heeft gemaakt in de overgang naar een meer circulaire economie

×