‘Right to repair’

De Europese Commissie heeft de implementatie van een ‘recht op reparatie’ aangekondigd, met het oog op kostenbesparing voor consumenten en het bevorderen van de ontwikkeling van een circulaire economie. Het recht op reparatie kan betrekking hebben op verschillende zaken en situaties: reparatie tijdens de wettelijke garantie, het recht op reparatie na afloop van de wettelijke garantie en het recht van consumenten om zelf producten te repareren.

De reparatiekosten zijn afhankelijk van het type product. Reparatiekosten zijn de belangrijkste reden waarom consumenten reparatie vermijden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan producten die gemakkelijk te repareren zijn, maar dat hun bereidheid om voor dergelijke producten te betalen afhangt van het type product en de manier waarop informatie over de repareerbaarheid aan hen wordt gepresenteerd.

Momenteel geeft het EU-contractenrecht consumenten het recht om defecte producten te laten repareren binnen de wettelijke garantietijd. De nieuwe generatie ecodesign-regels vereist dat fabrikanten de mogelijkheid tot reparatie voor langere tijd beschikbaar maken voor consumenten. De Commissie plant nu een aantal initiatieven om de repareerbaarheid van producten verder te verbeteren, waaronder wetgeving over het recht op reparatie, over empowerment van consumenten voor de groene transitie, een initiatief voor duurzame producten, ontwerpvereisten voor elektronica en maatregelen om de bredere economische context gunstiger te maken om te repareren.

Download PDF

Share this publication

Other relevant publications

Zero waste cities of the future

Research about how cities can be designed in a way that helps citizens reduce waste.

Reuse by consumers in the Netherlands

This report describes how the number of pieces and mass reuse by consumers was determined for the years 2021 and 2022.

Dutch Battery Flows Monitor 2020

This report delivers a baseline study for the portable battery waste flows for the year 2019

×