Competitieve productie van zonne-energie in Europa

Kunnen Europese bedrijven een concurrentiepositie verwerven in de wereldwijde toeleveringsketen van zonne-energie en de energietransitie en veerkracht van Europa versterken? Het is een uitdaging, maar er is een weg.

Europa heeft zich ertoe verbonden om tegen 2050 een klimaatneutrale samenleving te zijn. Dit is een ambitieus doel, dat bemoeilijkt werd door de energiecrisis en het conflict in Oekraïne, evenals door inspanningen om de invoer van Russisch gas te vervangen.

Europa plant een grote opmars van fotovoltaïsche zonne-energie (PV) elektriciteit om zijn energie-uitdagingen aan te pakken, waaronder:

  • voldoen aan de klimaatambities
  • het beheer van een groot deel van de elektrificatie
  • het elektriciteitsnet koolstofarm maken
  • minder afhankelijk worden van anderen

Als onderdeel van de “EU-strategie voor zonne-energie” heeft de regio een doelstelling van 750 GWDC aan geïnstalleerde zonne-energiecapaciteit tegen 2030 aangekondigd. In 2022 was dit 224 GW aan geïnstalleerde capaciteit. Dit is een flinke stap omhoog in jaarinstallaties, van zo’n 26 GW in 2021 naar circa 70 GW per jaar vanaf 2025. Duitsland alleen al mikt op een installatie van 215 GW in 2030. Daarmee komt er 160 GW aan nieuwe capaciteit bovenop de huidige 58 GW. GW. Dit zou de markt bijna met een factor vier vergroten.

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag

Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.

Monitor duurzaam leven

Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.

×