Onderzoek naar typen consumenten en hun voorkeuren voor E-waste recycling

Het onjuiste weggooien van elektronisch afval (e-waste) veroorzaakt schade aan zowel de volksgezondheid als het milieu. Hoe elektronisch afval effectief kan worden gerecycled en verminderd, is daarom ook wereldwijd een gemeenschappelijke zorg geworden. Deze studie richt zich op het ontwerp van het puntensysteem (een economische stimulans in de vorm van een elektronisch bonuskaartsysteem) om de deelname van consumenten aan recyclingprogramma’s voor e-waste aan te moedigen.

Op basis van het Theory of Planned Behaviour (TPB)-model werd een semi-experimentele enquête toegepast. Deze methode zou het denken en gedragsintentie van consumenten beïnvloeden door middel van de gepresenteerde informatie in de enquêtes. Er zijn twee enquêteonderzoeken uitgevoerd met een tussenpoos van twee jaar. Deze dienden tot het krijgen van inzicht in de trend van consumententypes en hun voorkeuren wat betreft programma’s voor het recyclen van e-waste.

Door consumententypes voor en na de invoering van het puntensysteem te vergelijken, concludeert het onderzoek dat het puntensysteem een positieve invloed heeft op het milieubewustzijn en de recyclingintentie van consumenten. De resultaten laten zien dat consumenten over het algemeen een sterk gevoel voor milieubescherming hebben na de introductie van het recyclingpuntensysteem.

Dit suggereert dat het ontwerp van het puntensysteem niet alleen het milieubewustzijn van consumenten kan bevorderen, maar consumenten ook kan stimuleren om actief deel te nemen aan recycling van e-waste. Ten slotte worden verschillende beleidsaanbevelingen besproken om het puntensysteem toe te passen op het ontwerp van recyclingprogramma’s voor e-waste.

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag

Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.

Monitor duurzaam leven

Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.

×