Elektrisch rijden, personenauto’s en logistiek
Trends en impact op het elektriciteitssysteem
Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit snel. Daarmee groeit ook de vraag naar elektriciteit om deze auto’s te kunnen laden. TNO en het PBL hebben de ontwikkelingen en onzekerheden op het gebied van elektrisch rijden en de impact die dit kan hebben op het elektriciteitssysteem tot 2030 in kaart gebracht.
De transitie naar elektrisch rijden loopt risico op vertraging, vanwege de reële kans dat de laadinfrastructuur en de capaciteit van het elektriciteitsnet niet snel genoeg kunnen meegroeien. Daarom is het verstandig het laden van elektrische voertuigen beter te spreiden: zowel over de tijd (slim laden) als over verschillende buurten. En daarnaast het elektriciteitsnet te verzwaren. Dit vergt niet zozeer nieuwe technologie, maar vooral samenwerking tussen partijen en een goede afweging van belangen onder (overheids)regie.
Andere relevante publicaties
Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag
Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.
Monitor duurzaam leven
Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.
Onderzoek naar een effectief inzamelsysteem voor lege vapes
CE Delft onderzocht in opdracht van Stichting OPEN hoe lege wegwerpvapes beter kunnen worden ingezameld. Vier inzamelvarianten zijn vergeleken op effectiviteit en haalbaarheid. Een basisvariant zonder financiële prikkel lijkt het meest uitvoerbaar, mits er betere handhaving en communicatie komt.