Oplossingen voor de impact van het laden van elektrische voertuigen
Een van de grootste uitdagingen bij batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is hun impact op het lokale elektriciteitsnet, vooral op wijkniveau. Dit kan leiden tot overbelasting en vertraging van de transitie naar elektrisch rijden, omdat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet niet snel genoeg kan meegroeien. Om het groeiende aantal elektrische auto’s toch te kunnen laden, moeten we de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dit kan door maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren of dwingen om hun laadvraag te spreiden in ruimte of tijd.
Er zijn zes verschillende maatregelen voorgesteld om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden, waaronder:
- Het Bandbreedte-model+
- Een variabel tarief
- Gebruikers motiveren om buiten de piektijden of gespreid te laden
- Vermogen beperken wanneer nodig
- Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
- Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen.
Uit de studie blijkt dat het spreiden van laden in de tijd of over verschillende locaties een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan laden. Een doordachte invoering van deze maatregelen is echter essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.
Andere relevante publicaties
Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag
Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.
Monitor duurzaam leven
Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.
Onderzoek naar een effectief inzamelsysteem voor lege vapes
CE Delft onderzocht in opdracht van Stichting OPEN hoe lege wegwerpvapes beter kunnen worden ingezameld. Vier inzamelvarianten zijn vergeleken op effectiviteit en haalbaarheid. Een basisvariant zonder financiële prikkel lijkt het meest uitvoerbaar, mits er betere handhaving en communicatie komt.