Oplossingen voor de impact van het laden van elektrische voertuigen
Een van de grootste uitdagingen bij batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is hun impact op het lokale elektriciteitsnet, vooral op wijkniveau. Dit kan leiden tot overbelasting en vertraging van de transitie naar elektrisch rijden, omdat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet niet snel genoeg kan meegroeien. Om het groeiende aantal elektrische auto’s toch te kunnen laden, moeten we de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dit kan door maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren of dwingen om hun laadvraag te spreiden in ruimte of tijd.
Er zijn zes verschillende maatregelen voorgesteld om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden, waaronder:
- Het Bandbreedte-model+
- Een variabel tarief
- Gebruikers motiveren om buiten de piektijden of gespreid te laden
- Vermogen beperken wanneer nodig
- Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
- Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen.
Uit de studie blijkt dat het spreiden van laden in de tijd of over verschillende locaties een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan laden. Een doordachte invoering van deze maatregelen is echter essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.