Oplossingen voor de impact van het laden van elektrische voertuigen

Een van de grootste uitdagingen bij batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is hun impact op het lokale elektriciteitsnet, vooral op wijkniveau. Dit kan leiden tot overbelasting en vertraging van de transitie naar elektrisch rijden, omdat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet niet snel genoeg kan meegroeien. Om het groeiende aantal elektrische auto’s toch te kunnen laden, moeten we de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dit kan door maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren of dwingen om hun laadvraag te spreiden in ruimte of tijd.

Er zijn zes verschillende maatregelen voorgesteld om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden, waaronder:

  1. Het Bandbreedte-model+
  2. Een variabel tarief
  3. Gebruikers motiveren om buiten de piektijden of gespreid te laden
  4. Vermogen beperken wanneer nodig
  5. Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
  6. Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen.

Uit de studie blijkt dat het spreiden van laden in de tijd of over verschillende locaties een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan laden. Een doordachte invoering van deze maatregelen is echter essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

FutuRaM

FutuRaM ontwikkelt een kennisbasis over de beschikbaarheid en terugwinbaarheid van secundaire grondstoffen (2RM's) binnen de Europese Unie

Rapportage Nationaal (W)EEE Register

Een jaarlijks rapport van het Nationaal (W)EEE Register (NWR) aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over (afgedankt) elektrisch en elektronisch apparatuur

Rapportage Nationaal (W)EEE Register 2019

Een jaarlijks rapport van het Nationaal (W)EEE Register (NWR) over (afgedankt) elektrisch en elektronisch apparatuur

×