PV in Mobility: Auto’s op zonne-energie

Het doel van het PV in Mobility-project was om de mogelijkheden voor fotovoltaïsche zonne-energie (PV) in de toekomstige elektrische transportsector verder te verkennen. Naarmate de transporttransitie van fossiele brandstoffen naar een grotendeels geëlektrificeerde sector plaatsvindt, wordt verwacht dat dit de vraag naar elektriciteit op het elektriciteitsnet in Nederland met maar liefst 20% zal doen toenemen. Om de klimaatdoelen te realiseren moet de levering van deze elektriciteit daarom afkomstig zijn uit hernieuwbare en duurzame energiebronnen.

De verwachting is dat er in 2025 meer dan 50 miljoen elektrische voertuigen op duurzame elektriciteit rijden. TNO heeft samen met andere partijen softwaremodellen ontwikkeld die laten zien dat er vele nieuwe ontwikkelingen mogelijk zijn door zonnecellen en zonnemodules op voertuigen te installeren:

  • met een auto tot wel 20.000 km per jaar rijden op zonne-energie op zonnige locaties
  • 150 tot 200 euro aan directe besparingen op de elektriciteitskosten per jaar
  • de mogelijkheid om de auto in de zomer niet te hoeven opladen
  • vermindering van de CO2-uitstoot met 250 kilo per jaar
  • 23 tot 40% minder plug-ins bij laadstations
  • auto’s als slim en geïntegreerd onderdeel van het elektriciteitsnet en het distributienetwerk

Een van de eerste commerciële zonne-auto’s is de Lightyear 2. Deze zelfopladende auto, die in 2025 op de markt komt, is gemaakt met onze technologieën. Ook de Lightyear 0, voorheen Lightyear One, was gebaseerd op deze TNO-innovatie.

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

Inzameling voor hergebruik op de milieustraten

Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.

Circulaire armaturen in de openbare ruimte

Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.

Levensduur van stofzuigers verlengen door kringloopwinkels

Een onderzoeks- en ontwerpproject om de inname en reparatie van afgedankte stofzuigers te professionaliseren.

×