Retouren in e-commerce
Hoe online retailers balanceren tussen klanttevredenheid, kosten en duurzaamheid
Reductify heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat onderzoek gedaan naar de retouruitdaging in de e-commerce markt vanuit het perspectief van online retailers. Er zijn 16 semi-gestructureerde interviews gehouden met online retailers in de branches mode en consumentenelektronica en met experts in de markt.
De rapportage toont aan dat iedere online retailer in de e-commercemarkt een uitdaging op gebied van retouren ervaart, de vorm en mate van die uitdaging is voor elke marktpartij verschillend. De retouruitdaging is sterk afhankelijk van het type product.
De retouruitdaging in mode is bijvoorbeeld het hoge percentage (25-50%) online retouren dat tot hoge retourkosten leidt. Bijna alle retouren kunnen terug in de voorraad als nieuw (97-99%). Dit is in tegenstelling tot de retouruitdaging in consumentenelektronica, daar gaat het niet om retourpercentage, dat is vrij laag (3-8%). Het gaat juist om de kosten en impact per retour, en de kosten om het product weer verkoopklaar te maken. Vaak is de originele verpakking beschadigd en soms is er sprake van gebruikssporen.
Uit stellingen die tijdens de interviews zijn voorgelegd blijkt dat online retailers (deels) ontvankelijk zijn voor regelgeving of activiteiten op gebied van:
- Communicatie rondom bewustwording impact retour door consument
- Communicatie rondom vergoedingsstaffels van het aankoopbedrag (bij welke staat van het retourproduct krijg je welk gedeelte van je aankoopbedrag terug?)
- Subsidieverstrekking voor innovaties op het gebied van retourreductie of het beperken van de impact van retouren in de keten
Andere relevante publicaties
Oude mobieltjes, laptops en tablets verdwijnen in la of doos op zolder
Rapport over wat er gebeurt met mobieltjes, laptops en tablets van Nederlanders wanneer deze het einde van hun levensduur hebben bereikt
Naar een meer circulaire energietransitie met UPV
Analyse van de inzet van UPV voor batterijen in elektrische auto’s, zonnepanelen en windmolens
Potentie re-use koffiemachines
Onderzoek naar de mogelijkheden voor hergebruik van koffiemachines. Hierbij is gekeken naar montage- en demontagegemak, de technische eigenschappen van onderdelen, kosten en marktpotentie.