Strategieën voor een circulaire economie bevorderen de adoptie van zonnepanelen

De adoptie van zonnepanelen is de afgelopen jaren succesvol geweest. Echter, zullen zonnepanelen in de komende decennia een groeiend afvalprobleem veroorzaken. Tegelijkertijd is het belangrijk om investeringen in zonne-energieoplossingen verder te stimuleren om klimaatdoelstellingen en duurzame ontwikkelingsdoelen te behalen.

Wanneer strategieën en bedrijfsmodellen voor de circulaire economie zowel investeringen in zonne-energie mogelijk kunnen maken en tegelijkertijd het afvalprobleem kunnen verminderen, wordt in dit onderzoek ontdekt. Er worden gegevens van focusgroepen uit Vlaanderen (België) gebruikt om de vraagzijde van verschillende marktsegmenten buiten de dominante residentiële markt van huiseigenaren aan te pakken. Deze markten worden meestal beheerd of bemiddeld door organisaties en omvatten zowel business-to-business als business-to-government kenmerken.

Uit de resultaten blijkt dat investeringen in zonne-energie voornamelijk worden gedreven door lagere energiekosten, onafhankelijkheid en gegarandeerde toegang tot energie. De acceptatie van circulaire zonne-oplossingen hangt voornamelijk af van een rendabele businesscase. In de meeste gevallen beperken een gebrek aan marktontwikkeling en organisatorische randvoorwaarden het potentieel van circulaire zonne-opties.

Het onderzoek doet ook aanbevelingen. Gezien de energiecrisis en uitdagingen van elektrificatie, wordt aanbevolen te investeren in regelgevende kaders die implementatie van innovatieve datatechnologieën ondersteunen. Deze technologieën bevorderen verbeterde circulariteit en lagere operationele kosten.

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag

Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.

Monitor duurzaam leven

Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.

×