Rode Draden 2024

De pilotfase voorbij

Welke belemmeringen ervaren bedrijven die circulair ondernemen op dit moment bij het opschalen? En welke succesvolle oplossingen zien we hier al voor? Deze twee vragen staan centraal in de notitie Rode Draden 2024. Voor ondernemers die circulair ondernemen en willen opschalen, is dit niet altijd even makkelijk in een wereld, die nog niet daarop is ingericht.

Dit jaar signaleert Het Versnellingshuis zeven belemmeringen, die bedrijven ervaren bij circulair ondernemen en opschaling:

  • Rode Draad 1: Onvoldoende bereidheid, capaciteit en/of sturing binnen het bedrijf
  • Rode Draad 2: Te weinig kennis en handelingsperspectief
  • Rode Draad 3: Gebrek aan betrouwbare data en transparantie in de keten
  • Rode Draad 4: Repareren is zo eenvoudig nog niet…
  • Rode Draad 5: Financiering, hoge kosten en onzekerheid
  • Rode Draad 6: Onvoldoende marktvraag
  • Rode Draad 7: Wet- en regelgeving en het uitvoeringsproces daaromheen

PDF downloaden

Deel deze publicatie

Andere relevante publicaties

Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag

Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.

Monitor duurzaam leven

Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.

Onderzoek naar effectiviteit en efficiëntie van PRO’s

In dit onderzoek is beoordeeld hoe het Nederlandse systeem voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor e-waste functioneert en hoe dit zich verhoudt tot systemen in andere Europese landen. Daarbij is gekeken naar zowel effectiviteit (zoals inzameling en recycling) als efficiëntie (kosten en organisatie) in vijf internationale casestudies.

×