Integratie van duurzaamheid bij retailers/producenten
Wat kunnen retailers doen?
Retailers zijn de link tussen de aanbieders van producten en consumenten die deze producten via de retailer aanschaffen. In potentie zijn retailers de intermediaire en ideale partij om een belangrijke rol te vervullen bij de verduurzaming van producten op de markt omdat zij zowel contact hebben met de consument als de fabrikant. Daarmee zijn zij van grote invloed op zowel productieprocessen als op consumptiepatronen en kunnen zij vanuit deze positie druk uitoefenen op fabrikanten om daarmee duurzamere consumptiepatronen te stimuleren. Het doel van dit rapport is daarom het identificeren van de problemen en mogelijke oplossingen voor retailers. In interviews is hen gevraagd naar de verschillende thema’s die onderdeel zijn van een duurzaam productassortiment. Deze zijn: huidige inspanningen, strategie, inkoop, communicatie en data.
Uit de interviews id gebleken dat retailers zoekende zijn naar de manier om duurzaamheid in hun productaanbod te versterken. Retailers beschikken niet over een concrete definitie van duurzaamheid en concrete meetpunten waarop ze de aangeleverde productdata kunnen vergelijken. De belangrijkste aanbeveling is dat overheden en de Europese Unie concrete regelgeving moeten invoeren op het gebied van duurzaamheid zodat er meer data beschikbaar komen en er sprake is van een level playing field. Daarnaast bevat het rapport nog 10 aanbevelingen voor retailers wat zij in de huidige situatie kunnen doen aan het verduurzamen van hun productaanbod en dit zichtbaar maken.
Andere relevante publicaties
Onderzoek consumenten stimuleren naar circulair gedrag
Consumenten zeggen steeds vaker dat zij circulair willen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat circulariteit zelden de belangrijkste reden is voor een aankoop. Het onderzoek laat zien dat mensen sneller kiezen voor tweedehands, refurbished of gerepareerde producten wanneer deze laagdrempelig te vinden zijn en geen extra gedoe opleveren, en dat scepsis over kwaliteit of onbekende modellen een grote barrière kan vormen.
Monitor duurzaam leven
Uit de Monitor Duurzaam Leven 2025 blijkt dat Nederlanders juist binnen de circulaire economie het meest ontvankelijk zijn voor verandering. Het merendeel van de mensen staat positief tegenover circulaire keuzes zoals minder kopen, refurbished of tweedehands aanschaffen, repareren en letten op materialen met een lagere milieu-impact.
Onderzoek naar effectiviteit en efficiëntie van PRO’s
In dit onderzoek is beoordeeld hoe het Nederlandse systeem voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor e-waste functioneert en hoe dit zich verhoudt tot systemen in andere Europese landen. Daarbij is gekeken naar zowel effectiviteit (zoals inzameling en recycling) als efficiëntie (kosten en organisatie) in vijf internationale casestudies.