Oplossingen voor de impact van het laden van elektrische voertuigen
Een van de grootste uitdagingen bij batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is hun impact op het lokale elektriciteitsnet, vooral op wijkniveau. Dit kan leiden tot overbelasting en vertraging van de transitie naar elektrisch rijden, omdat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet niet snel genoeg kan meegroeien. Om het groeiende aantal elektrische auto’s toch te kunnen laden, moeten we de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dit kan door maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren of dwingen om hun laadvraag te spreiden in ruimte of tijd.
Er zijn zes verschillende maatregelen voorgesteld om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden, waaronder:
- Het Bandbreedte-model+
- Een variabel tarief
- Gebruikers motiveren om buiten de piektijden of gespreid te laden
- Vermogen beperken wanneer nodig
- Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
- Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen.
Uit de studie blijkt dat het spreiden van laden in de tijd of over verschillende locaties een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan laden. Een doordachte invoering van deze maatregelen is echter essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.
Other relevant publications
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Is recovering Neodymium from speaker cabinets meaningful?
Research into the extent to which high-quality magnets with Neodymium occur in discarded speakers and whether recovery is meaningful